top of page

חג לאילנות האכילים!


בתור לקטית לא ברור לי למה בחרו לחגוג את חג האילנות בט"ו בשבט באמצע החורף בזמן שאין בכלל פירות על העצים.

לעומת זאת, אין זמן לא טוב כדי לספר לכם על שלל העצים שמניבים פרי ואפשר ללקט מהם באזור השפלה.


הלבבי - עוזרר קוצני

עץ שחיפשנו באזור זמן רב וכאשר מצאתי אותו לא האמנתי שהוא פשוט היה לי מתחת לאף. פרחיו ופירותיו של העוזרר מתקשרים אל הלב הן מבחינה פיזית והן מבחינה סימבולית.


האגוזי - אלון התבור

את רוב האנשים מפתיע שאפשר לאכול את בלוטי האלון. בלוטים לא רק לסנאים הפכה להיות הסיסמא שלי כל סתיו כדי להנות מקמח הבלוטים כל השנה.

אפשר לקרוא עוד על בלוטי האלון בבלוג וגם לצפות בסרטון.


המתוק - חרוב

בעיני פירות החרוב הם הפירות האולטימטיביים, לא פלא שחוני המעגל הצליח לשרוד בעזרתם 70 שנה במערה. מאוד קל ללקט כמות גדולה של חרובים ואפשר להכין מהפירות סירופ, קמח, דייסה, ממתק על המדורה, קפה והדימיון עוד פרוע, את המתכונים תוכלו למצוא בקישור.


המחטני - אורן הצנובר

בישראל נטועים מינים רבים של אורנים. לכולם אצטרובלים עם צנוברים ולאורן הצנובר צנוברים גדולים. ארוחה אולי לא תצליחו להפיק ממנו אבל זאת בהחלט פעילות שמעבירה את הזמן בפיצוח הצנוברים.


הדוקרני - אשחר ארצישראלי

עץ קטן מידה עם פירות מנומרים קטני מידה אך עם טעם מתוק ועדין. מאז שלמדתי "לתופף על אשחרים" מלאכת הליקוט של הפירות נהייתה ממש פשוטה ומהנה. עם קצת סבלנות אפשר ללקט הרבה מאוד אשחרים ולהנות ממיץ אשחרים מתקתק.


הצנוע - תאנה

בארץ גדלים מינים וזנים רבים של עץ התאנה. טעמם של הפירות הקטנים הסגולים שאפשר למצוא בבר עולה בעיני על טעמם של התאנים שמוכרים בשווקים. לשמחתי ישנם עצים רבים שפזורים בכל מקום ומשמחים אותי בכל טיול.


הסמוק - אוג הבורסקאים

עץ קטן עם שם כבד משמעות. קליפתו שימשה לעיבוד עורות ופרותיו שימשו את הפלחים להפקת תבלין הסומק. ילד אמר לי בהדרכה שפירות הסומק הם כמו סוכרית אומץ ואני אומרת שמי שלא אמיץ מפסיד.


השקדן - שקד מצוי

סמל החג, שלא זכה להיכנס לפנתאון של שבעת המינים אפילו שהיה נפוץ מאוד בארץ ישראל. השקד השקדני אשר דואג לדור העתיד שלו. פורח לפני שעליו מלבלבים ומייצר שלוש קליפות הגנה עבור זרעיו.

רוב עצי השקד בבר הם מרים, לכן נלקט אותם כשהם ירוקים.


האפריקאי - שיזף

העץ שנדד צפונה ושמר על מיגננותיו מהפילים והג'ירפות. פירותיו הקטנים חמקמקים, רגע אחד טעימים ועסיסיים ורגע לאחר מכן קמחיים. זהו עץ נפוץ מאוד אבל לרוב אין יודעים שאפשר לאכול ממנו ושאפשר להכין ממנו סיידר נהדר.


127 צפיות
bottom of page