top of page

תמצית של חיים וטעם - זרעים אכילים


צנצנות, צנצנות, הם מסודרים להם בתוך צנצנות. אני עומדת מולם ומתלבטת במי אבחר הפעם, מי ישדרג את טעם התבשיל, האם אני רוצה שהוא יהיה חרפרף או ארומטי.

קפסולות של חיים וקפסולות של טעם ויש מגוון כל כך רב שאינני יודעת במי לבחור ואיך הפעם אתן טאץ' מיוחד לתבשיל המהביל.

לעיתים אתפוס קמצוץ ולפעמים יהיה זה חופן שיזרק לתוך הסיר כדי לשנות את האופן.

 

הקיץ היא עונת ליקוט הזרעים. הצמחים שהיו ירוקים בחודשי הגשמים התבגרו וסיימו את מחזור חייהם והשאירו לנו את התמצית שלהם עטופה בחבילה.

הזרע הוא תמצית הצמח - יש בו את כל המידע הגנטי, יש בו שפע של חומרי מזון ויש בו טעם שירמז מה יהיה טעמו של הצמח.

טעם הזרעים יכול לעשות את ההבדל בין עוד תבשיל רגיל או תפל לבין תבשיל שנזלול לפני שאספיק בכלל לצלם ולשתף איתכם.

במטבח שלי שלל צנצנות עם זרעים, את חלקם ליקטתי ואת חלקם גידלתי ואספתי.

פתחו את דלת הארון והכנסו איתי למסע בעקבות הזרעים האכילים:

זרעי בר אכילים שליקטתי בשדה

גדילן - טעם זרעי הגדילן הוא מריר והם ידועים כמנקי כבד ברפואת הצמחים. ניתן למצוא את הגדילן בבתי גידול רבים: בשדות פתוחים, חורשות ויערות ואפילו באיזורים מיושבים. את זרעי הגדילן אוספים בסוף האביב בחודשים אפריל-מאי. אני משתמשת בהם טחונים בסלטים כדי לקבל את האיכויות הבריאותיות שלהם. אפשרות נוספת היא להשתמש בהם כמרכיב קראנצ'י בסלטים על ידי הקפצה קלה בשמן זית במחבת. חשוב לשים מכסה כי כמו פופקורן הם מתפצפצים ומקפצים.




סרפד הכדורים - בהחלט תמצית הצמח - עשירים בברזל וסידן. ניתן ללקט מרגע שפוסקים הגשמים והצמח מתייבש. נמצא את סרפד הכדורים ביערות ובשטחי בור. אני מוסיפה לדייסות, קרקרים, לחמים, פשטידות. הם נותנים נראות יפה וכמובן מעלים את הערך הבריאותי של המנה. לאחרונה התנסתי גם ביצירה ממרח מהם, טעמו תפל אך עם מעט תיבול קיבלנו ממרח עשיר בברזל.




סלט צבר וזרעי סרפד עם עגבניות שרי ובצל סגול

חרדל - זרעי החרדל בעלי טעם חריף, ניתן ללקט אותם כאשר הגשמים מסתיימים ועד לתחילת עונת גשמים חדשה. החרדל נפוץ מאוד הן בשטחים מיושבים והן בשטחים פתוחים. במתכונים הודים רבים משתמשים בהם כדי לתבל את המנה על ידי הקפצה שלהם בזמן טיגון הבצל. בנוסף אם נטחון אותם לאבקה הם מעולים עם ירקות או בשר. וגולת הכותרת היא כמובן הכנת ממרח חרדל דיז'ון מלוקט שבעיני יוצא טעים הרבה יותר מאשר הממרחים הקנויים. וחוץ מזה, אפשר גם להנביט אותם.


זרעי חרדל

שומר - בתור ילדה שתיתי תה שומר להקל על כאבי בטן, מקורו בתמציות מזרעי השומר. ניתן ללקט אותם בסוף הקיץ מאוגוסט ועד הגשמים הראשונים בשדות פתוחים. הם מצויינים לחליטה. אני נוהגת להכין תערובת חליטה של זרעי שומר ועלי סרפד בימות החורף.

גזר - זרעי גזר מלקטים בקלות בקיץ אחרי שהפריחה התייבשה. פשוט מנערים את הפרח היבש ואוספים. הזרעים משמשים כתבלין בעל טעם עדין ומיוחד. גזר נפוץ בשטחים פתוחים: לצד שדות חקלאיים, שולי יערות ושדות בור.


גזר בר יבש עטור זרעים

קטניות - בטבע הישראלי שלל קטניות: אפון, ביקיה, טופח, תורמוס ועוד. ניתן ללקט אותם בחודשים מרץ-אפריל כאשר הן טריות וירוקות או לחכות שהן יתייבשו וללקט ולשמור. שימו לב שיש זרעים כמו של תורמוס שצריכים טיפול פני כן.

חרוב - אלו ממכם שלא מתעצלים כאשר הם מכינים דבש חרובים ומוציאים את הזרעים או פשוט שומרים אותם שאוכלים יוכלו להנות מדייסת זרעי חרובים. מתכון למטה.

זרעים אכילים מן הגינה

כוסברה וכמון - שני זרעים שמאוד נפוצים בתיבול במטבח ההודי. בחלקם מוסיפים אותם שלמים ומקפיצים אותם בשמן לפני הוספת הירקות ובחלקם מוסיפים אותם טחונים.

דלעת - מי מכן שמגדלת דלעות ומנקה אותן מזרעים לפני הבישול יכולה לשמור אותם, לייבש בלבד או לקלות עם מעט מלח ואז לפצח ולנשנש.

חמניה - אפשר לקלות לפיצוחים או להנביט ולהנות מהם בתוך הסלט או להתאמץ ולקלף ולהוסיף לסלטים וממרחים.

מתכונים

דייסת חרובים

מצרכים: זרעי חרובים, אגוזים, פירות, מים וממתיק במידת הצורך.

הוראות: נאסוף זרעי חרובים ונשים בסיר, נוסיף מים כסנטימטר מעל הזרעים ונביא לרתיחה.

כאשר המים רותחים נבשל עוד כ-10 דקות ואז נסנן את המים ונמלא במים בשנית.

נחזור על הפעולה עוד פעמיים או שלוש עד שהזרעים יתרככו.

כדי לקצר את התהליך אפשר לאחר שהזרעים רכים יותר לטחון במטחנה ולהמשיך בבישול.

הבישול מוציא את המרירות מן הזרעים ומרכך אותם.

כאשר הזרעים רכים לא שופכים את המים אלא מאדים אותם ודואגים לערבב למניעת הדבקות.

כאשר הדייסה סמיכה ודביקה, נוסיף אגוזים קצוצים, פירות ובמידת הצורך ממתיק.

מוקפץ קישואים ברוטב עגבניות בתיבול זרעי גזר

מתכון קליל ופשוט שמשמש כתוספת נפלאה ואפילו כרוטב לפסטה.

מצרכים: 2 בצלים קצוצים, 4-5 עגבניות בשלות חתוכות לקוביות, 2 קישואים שמנמנים חתוכי לעיגולים, זרעי גזר בר, מלח-פלפל. במחבת גדולה מטגנים בשמן זית את הבצל. כאשר הוא נהיה שקוף מוסיפים את העגבניות וכ-3 כפות זרעי גזר בר ומטגנים עד לריכוך העגבניות. מוסיפים את הקישואים, אפשר להקפיץ או כמו שאני עשיתי טיגנתי קצת, כיביתי את האש וסגרתי את המחבת עם מכסה ונתתי לאדים לעשות את שלהם. מתבלים בטיפה מלח-פלפל ומגישים.


גלידה כייפית בקלי קלות

מצרכים: בננות בשלות, אגוזי מלך, זרעי סרפד הכדורים וסילאן (לא חובה).

מקלפים בננות בשלות ורכות, חותכים לעיגולים ומקפיאים בתוך קופסא.

כאשר הבננות קופאות, מוציאים, מחכים כמה דקות שהן יפשירו מעט ומכניסים לתוך מעבד מזון.

מעבדים יחד עד לקבלת מרקם אחיד, מוסיפים אגוזי מלך ומפעילים לעוד דקה שתיים שכל האגוזים ישברו. בעת הוספת אגוזי המלך ניתן להוסיף גם סילאן למתיקות חזקה יותר, אבל אין זאת חובה.

בקערית קטנה מערבבים 2 כפות זרעי סרפד עם 6 כפות מים. בדומה לזרעי צ'יה זרעי הסרפד יוצר מרקם ג'לי ומתרכך.

מעבירים את הגלידה לקעריות ומעליה מניחים כפית מזרעי הסרפד.


סרפד- צמח בר נפוץ. מומלץ מאוד לנשים בהריון ונשים מניקות. מכיל כמויות גדולות של ברזל ועוזר בניקוי הגוף. זרעי הסרפד מכילים את איכויות העלים בצורה מרוכזת.


​גלו עוד על זרעים אכילים בגיליון יולי של לגלות את הטבע מחוץ לבית



bottom of page