top of page

מתכונים לסוף הקיץ! שישמחו כל השנה

אמא שלי מספרת שבילדותה עגבניות ומלפפונים היו רק בקיץ והיא הייתה מחכה להם כל השנה. עברו השנים והטכנולוגיה מאפשרת לירקות קיץ לגדול בחממות בחורף (אם כי החורף הישראלי בשנים האחרונות הוא קצת כמו הקיץ...).

אני מסתכלת על תמונות ברחבי המרשתת ורואה כיצד א.נשים מסביב לעולם משמרים את טעמי העונה במסורתיות שעוברת כבר עשרות, אם לא מאות שנים.

עכשיו שעוד רגע נגמר החופש הגדול ומתחילה שנת הלימודים ובתקווה תביא איתה את רוחות הסתיו, זהו זמן לשמר את טעמי הקיץ.

זהו הזמן להנות מפירות העצים הבשלים בעונתם ופירות השדה, הירקות, כאשר הם בטעם של פעם מזנים שמורגלים לחום הגדול.

הנה 6 רעיונות למתכוני קיץ שמומלץ למלא איתם את המזווה ולהנות מטעמם כל השנה:


1. רסק עגבניות ביתי- עגבניות בקיץ מאוד זולות ובמיוחד עגבניות סוג ב' שהן כבר רכות ומחכות להפוך לרסק. התהליך מאוד פשוט: חותכים את העגבניות לחתיכות בינוניות ובתוך סיר גדול מבשלים אותן עד שהסיר מצטמצם לשליש מגובהו. אפשר לתבל עם שום, בזיליקום או כל תבלין אחר שאתן אוהבות ברסק עגבניות. רגע לפני ההקפאה אני טוחנת עם בלנדר מוט למרקם רצוי. אני מקפיאה אותן בתוך תבנית שקעים מסילקון ולאחר שהן קופאות אני מעבירה לקופסא ומפשירה לפי הצורך לבישול.

2. יבוש תאנים - עונת התאנים כאן וכמו שנאמר אם אנחנו לא נלקט אותן הציפורים יאכלו אותן. תאנים מאוד טעימות כאשר הן טריות, אך "חיי המדף" שלהן טריות מאוד קצרים. כדי לשמר אותן מומלץ לייבש אותן בשמש. בוצעים כל תאנה בצורה של X ופורסים אותה על מגש. מניחים בשמש עד ייבוש. אם נמצאים באזור לח, מומלץ להכניס בלילה הביתה. תוך יומיים, מקסימום שלושה התאנים מתביישות. צריך לשמור אותן בצנצנת סגורה.


3. עגבניות שרי מיובשות - אפשר לייבש אותן בשמש על קרטון, רשת יתושים או פשוט תלויות על גבי חוט תפירה או בגירסת התנור בחום נמוך לחצי יום לפחות. אפשר שלמות, אבל מומלץ חצויות. ובסוף לשמור בצנצנת במקרר או בצנצנת עם שמן זית. 4. מלפפונים חמוצים - כמו העגבניות, כך המלפפונים, לטעמי בקיץ יש להם טעם טוב יותר. בקיץ התסיסה הלקטית מאוד מהירה ותוך 3-4 ימים מהכנסנו לצנצנת אפשר יהיה לאכול מלפפונים חמוצים ביתיים. אפשר לשלב בתהליך ההתססה זרעי חרדל או זרעי שומר מן השדה לתיבול וטעם. 5. גלידת פירות ביתית מפירות קיץ - בעיני הכנת קרטיבי פירות זאת חגיגה כפולה. ראשית, זאת הזדמנות להציל פירות עייפים שכנראה יזרקו. שנית, זאת פעילות כייפית עם הילדות שמסתיימת בזלילה טעימה שמתאימה לכל גיל. אפשר לעשות מלא שילובים וטעמים ולרוב לא צריך להוסיף שום ממתיק כי הפירות עצמם ממש מתוקים.



6. תבלין סומאק - את תבלין הסומאק מכינים מפירות של צמח בשם אוג הבורסקאים. מלקטים אותו בקיץ ויש לו טעם חמצמץ וטעים. עכשיו הזמן ללקט אותו ולהכין סומאק בעצמכם, בלי תוספת של מלח לימון וחומרי טעם נוספים שמוסיפים לתבלין הקנוי.

אפשר לקרוא עוד ולראות סרטון על שלבי ההכנה בפוסט בבלוג: תבלינים מן העצים.


אלו ההמלצות שלי, ומה ההמלצות שלכן?

רוצות עוד מתכונים של קיץ שאפשר להכין מצמחים שתלקטו בסביבת הבית הקרובה?

מוזמנות לרכוש את מארז הקיץ של לגלות את הטבע מחוץ לבית שכולל הכרות עם צמחים אכילים בסביבת הבית, בעלי חיים, מזג האוויר ורעיונות ליצירות שימושיות.



bottom of page