top of page

איך ללקט סברס בלי להתמלא בקוצים!

לרובנו יש סיפור בכי על קוצים של סברס, כנראה זה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו כאן.

בעודי יושבת ומקלפת עשרות סברסים נזכרתי בהתנסות הראשונה שלי עם סברסים.

יצאתי עם חברי שחר באמצע יום חמים (בלשון המעטה) וקטפנו סברסים עם קערה וסכין. התרגשתי מאוד מן המאורע, הפשטות של הדבר נראתה לי ממש קסומה וקטפתי עוד ועוד סברסים. שהחום הכריע אותנו שבנו הביתה ואז קלטתי את גודל החוויה.

הייתי כולי מלאה בקוצים 😱😱😱

בזמן שניקינו את הסברסים בחצר עסקתי גם בניקיון עצמי מכל הקוצים. הפינצטה הפכה להיות חברתי הטובה באותו יום.

הקוצים האלו הם כאלו תחמנים, כל פעם שחשבתי שאני יכולה להיפרד מחברתי החדשה, מצאתי עוד אחד. לשמחתי התנחמתי בהמון המון סברסים קרים ומתוקים שהמתיקו לי את הכאב.

אין ספק שהטעם כל כך ממכר עבורי כי אני לא מוכנה להפסיק ללקט אותם ולאורך השנים למדתי כמה דברים חשובים שגורמים לכך שאחזור הביתה עם יותר סברסים מאשר קוצים :)


הקדמה קצרה על סידור הקוצים על גבי פרי הסברס ומתי ללקט:


ראשית הם מסודרים על גבי הנקודות השחורות של הפרי ובכתר של הפרי בחלקו העליון נמצא ריכוז הקוצים הגדול ביותר. כאשר מנקים את הפרי חשוב להבריש את הכתר.

אחרי שניקיתם את הפרי, אפשר לגעת בו בחלקים החלקים בין הנקודות.

לגבי מועד הליקוט, מומלץ ללקט את הסברסים כאשר הם הופכים מירוק לצהוב. ככל שהם יאדימו הפרי בפנים יהיה קמחי ומתפורר יותר. בנוסף, סברסים גדולים נוטים להיות פחות טעימים מסברסים קטנים,לכן אני מעדיפה אותם.




הטיפים שלי לליקוט סברסים:

  1. עדיף לצאת ללקט סברסים מוקדם בבוקר. בשעות הבוקר הקרירות גורמת לכך שאגלי טל קטנים נקבים על הקוצים ומונעים מהם להתעופף ברוח.

  2. לקטו נגד כיוון הרוח. הקוצים נוטים להתעופף בקלילות אפילו אם הרוח חלשה מאוד. לפני שמתחילים ללקט הרימו חופן אדמה או הרטיבו את האצבע ובידקו לאן נושבת הרוח. עמדו כך שאתם נגד כיוון הרוח ביחס לשיח הצבר.

  3. הצטיידו בעוד מועד בקוטף סברסים. מכשיר ממש פשוט אשר ניתן לרכוש בחנויות כלי בניין (טמבוריות) של פלסטינים. אני קונה באופן קבוע ברמלה. זאת בעצם קופסת שימורים משודרגת ממש שתופסת את הסברס ועושה את החיים קלים.

  4. אל תשכחו לקחת מברשת. על פרי הסברס קוצים רבים אבל הם ניתקים בקלות על ידי הברשה או גלגול בחול. אני מקפידה להצטייד במברשת, בד"כ ראש של מטאטא ישן, ובעזרתה אני מגלגלת את הסברסים בחול כדי שהם יפרדו מכל הקוצים.

  5. איסוף לכלי מרכזי רק אחרי הניקיון. אני ממש מקפידה לא להכניס לכלי בו אני אוספת פירות עם קוצים מהסיבה הפשוטה שהם דוקרים אחד את השני ונתפסים בקליפה החלקה מה שמעודד דקירה בזמן הניקוי. אפשר לאסוף את הפירות אחרי הניקוי בעזרת הידיים או בעזרת בקבוק פלסטיק שקטמנו לו את התחתית.


הטיפים שלי לקילוף סברסים:

  1. אני תמיד מעדיפה לקלף בחוץ ולא להכניס את הקוצים הביתה.

  2. לפני הקילוף אני שוטפת את כל הסברסים במים. משרה אותם בכלי או משפריצה עליהם שהם פרוסים על העשב (דשא או במקרה שלנו פשוט צמחי בר).

  3. אני עובדת בפינה שאנחנו בד"כ לא נמצאים בה כדי שאם יפלו קוצים ואת המים שנשפכים עם הקוצים לא יחזרו אלינו לרגליים :).

  4. לצורך הקילוף אני מצטיידת בקרש חיתוך גדול, סכין, קערה וכלי לקליפות ולצידי ברז מים.

  5. במהלך הקילוף אני מקפידה לשטוף את הקרש אחת לכמה סברסים שקילפתי כדי לנקות אותו אם בטעות נדבקו אליו קוצים.

  6. קילוף הפרי - קודם כל אני חותכת את שני הקצוות ולאחר מכן עושה חתך לאורכו. השאיפה תמיד שהחתך יהיה רק לקליפה ולא יחתוך את הפרי. אני פותחת בעדינות את החתך ופשוט מגלגלת את הפרי החוצה. את שלב הגלגול אפשר לעשות עם הידיים או עם הסכין.



הטיפ הכי חשוב בעיני הוא להיות סבלניים - אחרי הקילוף להכניס את הסברס למקרר לכמה שעות זה מגביר את הטעם ואת רמת הפינוק בכמה מונים :)




בנוגע למתכונים, ברשת יש כל מיני מתכונים לסלטים עם סברס, בכנות הכי הרבה שהצלחתי לעשות איתו לפני שחיסלנו את כל השלל באכילה שלו כמו שהוא מקולף זה שייק. שהיה מאוד נחמד אחרי שסיננתי את הזרעים :)


2,064 צפיות
bottom of page